Hej,
älskar min hund och jag tror han är rätt förtjust i mig. Men när vi leker biter han mig. Lekfullt förstås men hårdare och hårdare tycker jag. Någon gång har leken börjat kännas
som en kamp om ledarskapet och då har jag tryckt ner honom och talat allvarligt och lågmält till honom. Då är ju leken slut. Har ni varit med om detta?
Vi har lekt kasta pinne för han tar själv initiativ till det och verkar tycka det är jättekul. Men till slut börjar han bitas och kan hoppa upp mot mig för att bitas. Inte alls kul tycker jag. Har för mig att man inte ska leka denna typ av lek med Beardies. Är det så? Vad leker ni med era hundar på promenaden?
Kattis
Jag leker aldrig med boll eller pinne med mina hundar eftersom de då blir väldigt uppspelta och inte vill lyssna på mig. Den enda bollaktiviteten vi har är att rulla boll med nosen, det brukar de även få göra inomhus med en mjuk boll. Då ska det förstås gå långsamt. Beardisar har ju en tendens att stressa upp sig lätt och vissa individer har ju lättare för det än andra.
På promenaderna brukar vi "gå tunnel", "slalom" och träna inkallning med godis eller leksak som belöning. Mer än så leker vi inte på promenaderna, om vi inte har hundkompisar med så hundarna få roa sig själva en stund. Annars roar vi oss gärna med gömma godis, aktivitetsspel och lydnadsövningar ex. godis på nosen.
MVH
Susanne
Min uppfattning är att vissa beardisar när de kommer upp i en viss nivå av stress så "slår det över". Jag tror definitivt inte att det är för att vara "elaka" eller utmana ledarskapet utan bara att de har svårt att hantera den stress som de upplever.
Har du provat att leka med en kamptrasa? Hur fungerar det?
Jag har haft turen att ha beardisar som i praktiken klarar av vilka lekar som helst och mängd utan att det slår över (eller hur jag ska uttrycka det, men jag hoppas att du förstår vad jag menar), så tyvärr har jag lite svårt att ge exakta råd. Men det finns kanske någon annan, förhoppningsvis, som kan hjälpa dig.
Det kan hjälpa om du har någon film på det, får en bättre känsla av hur det går till då sas.
Jag har flera hundar och känner igen det där beteendet. Här är det när besökare plötsligt kastar pinnar eller leksaker. Det blir lätt ett himla liv. Hundarna skäller som galningar och nafsar varann för att stressa upp nivån ytterligare. Förmodligen samma sak som din hund gör med dig.
Jag skulle föreslå att du leker lugna lekar där han får använda sin hjärna istället. Det där med pinnar och bollar är stressigt om det bara kastas utan någon "plan" eller träning bakom. Om du istället lär honom att han ska apportera pinnen, d v s måste sitta still tills du ger kommando att hämta den och sedan lämna den fint och lugnt till dig så blir det en helt annan lek med samarbete mellan er. Du kan prova att gömma saker i skogen som han får leta efter - en pinne som du hållit i t ex. Se också Susannes förslag - det är också lekar där hunden får tänka.
När det gäller Lindas hundar så har hon en så himla fin kontakt med dem och de är så vältränade att de säkert klarar av mer stress än vad de flesta andra hundar gör. Jag tror att allt de gör tillsammans ger dem en väldigt stor "buffer".
Hej alla som svarat!
Tack Susanne, Linda och Charlotte. Det är så här, jag hade hund som liten och drömde om att ha en OES eller Beardie. Nu när jag här med den här fantastiska, glada och goa hund och jag vet inte alltid vad eller hur jag ska göra så alla råd är skönt att få. Jag har försökt att busa upp honom för han kan vara väldigt loj och ointresserad ibland. Ibland har vi bra kontakt och ibland, speciellt när vi är ute, tappar vi kontakten helt när annat dyker upp. Hund, människa, kanin, joggare....osv osv. Och det är klart att leken med pinnar var ämnad att sätta igång honom lite. Jag har dragit ned på det nu och vi slutar alltid om han bits, jag tycker att verkar ha fattat att det inte är ok. Jag vill träna lydnad för han är busig och gör som han vill när han är på det humöret. Men ibland går det jätte-bra, ibland släntrar han bara omkring och ser uttråkad ut. Hur ska man göra med träning? Han behöver det eller rättare sagt vi behöver det men han kanske inte ska göra detta om han inte tycker att det är roligt. Det enda som tycks intressera honom är andra hundar, alla hundar även elaka hundar. Alla är välkomna i hans värld. Då lyder han inte alls, verkar inte höra mig och kan sticka iväg i flera hundra meter för att han har hört en hund. Detta har gjort att jag inte kan ha honom lös så ofta som jag vill. Jag är tacksam för alla råd från er.
Jag kastar boll o pinnar med min hund, fast då ställer jag lite krav på honom. Han ska sätta sig framför mig o ge mig snällt bollen. Innan jag kastar iväg den så ska han bli lugn, inte för att han stressar upp sig så mkt. Men väntar alltid tills han tittar bort o kollar på något annat. Då kastar jag o ropar att han ska hämta den.
Att träna med min Jack är lite jobbigt ibland, för han blir ofta nonchalant o okoncentrerad. Men då gäller det att sätta kraven på han. Han måste titta på mig när han får sitt kommando för annars gör han inte som jag säger. Måste vara riktigt bestämd med honom. Får jag inte ögon kontakt med honom o vi ska gå slalom, då lunkar på lite vid mig o sedan tar han saker i egna händer o gör som han vill. Då är det bara att säga åt honom, börja om från början.
Tänk på att ni alltid ska avsluta en övning då hunden har gjort rätt, för den de kommer att minnas till nästa gång. Avslutar ni när hunden har gjort fel, blir det mer jobb till nästa gång.
Jag har inte så stor hund vana. Men det är så jag får jobba med min hund så att de ska funka.
Det var ett tag sedan frågan ställdes men det är ett intressant ämne så jag ger mig in i diskussionen i alla fall......
Om man ska leka med bollar m.m. (pinnar leker jag aldrig med för det är så lätt att hunden skadar sig!) beror enligt mig på hur hunden är och hur lättstressad den är. Min förra hund Mitja tränade jag i princip bara med godis. Fram tills hon var ca 5 år kunde jag inte ta fram en leksak för då blev hon så uppspelt så att hela hon ballade ut. Min allra första beardis Nastja och min nuvarande beardis Chia lekte/leker jag mycket med för att få upp engagemanget i träningen.
När Mitja var liten hände det ofta att hon ballade ur och började bita och hoppa på mig. Det som funkade bäst var att när hon satte igång att bitas så höll jag henne lungt i halsbandet uppe på nacken (där hon inte nådde att bita mig) tills hon lugnade ner sig. Eftersom all uppmärksamhet förstärker försöker jag att ignorera de beteenden som jag inte vill ha (t.ex. hålla henne stilla tills hon lugnar ner sig). Att all uppmärksamhet förstärker var tydligt på Mitja de gånger som jag inte fick tag på henne och jag tillslut tappade humöret för att det gjorde så ont när hon lekte attacklek med mina ben. Det blev inte bättre för att jag blev arg snarare tvärt om...
Att få upp intresset för en själv är alltid en utmaning. Det gäller helt enkelt att du kan erbjuda mer än andra. Att komma till dig ska vara bättre än att springa till en annan hund eller människa. Inte helt enkelt! När man är ute kan man hitta på massor av olika aktiviteter som t.ex. Susanne skrivit om ovan. Min nuvarande hund Chia är inte så intresserad av att träna som min gamla hund Mitja var. Men nu tycker jag att det går åt rätt håll. Jag har bestämt mig för att det är hon som ska tjata på mig för att få träna och inte tvärt om. Dvs jag tränar bara när hon är intresserad och slutar innan hon hinner tröttna. Detta har gjort att hon blivit mer och mer intresserad av att träna och nu faktiskt ber om det.
Jag har hört att boll/pinn kastning kan göra hundarna stressade. Det är varierar säkert från hund till hund såklart. Här hemma kastar bollar/pinnar ibland. Då menar jag, jag kastar och de hämtar och kommer och lämnar hos mig, inte nafsande eller liknade är tillåtet. Då är det jag som startar leken och även jag som avslutar den. Min ena hund är mest för att springa med stora stockar i munnen och de får han gärna göra för mig.
Ang. boll/leksaks kastning lärde jag mig följande på valpkursen. Våran instruktör kallade det "utbyteshandel". Man har två likadana leksaker, t.ex två likadana bollar. Man kastar en boll, hunden springer och hämtar och är på väg tillbaks. Om hunden inte vill släppa bollen/ inte kommer tillbaks så visar man sin andra boll och låter uppmuntrande. Fungerade för oss på kursen, hunden kom och var intresserad utav boll nr. 2 och släppte då boll nr.1. När hunden släppte boll nr.1 kastade man iväg boll nr.2 o.s.v o.s.v
Lite saker vi brukar göra under promenaderna:
- Träna vardags lydnad såsom: kontaktövningar, fotgående m.m då får mina hundar beröm i form av godis,kel eller lite lek med t.ex tross.
- Enklare personspår.
- Godis sök.
- Stanna till på ett ställe och träna olika typer av tricks.
- Hoppa upp och ner på bänkar/stockar/stenar. Om vi går i skogen och hittar ett träd som ligger med marken brukar jag låta hundarna gå på stocken.
När mina hundar märker att vi ska göra t.ex sådan här saker som jag skrivit ovan blir de lite till sig, de tycker det är helt enkelt det är kul.
Min ena hund Martie kunde vara ganska så hårdhänt förut med lek-bitandes. Det jag gjorde var att avbryta allt vi höll på med. Vi har lärt in ett klart Nej. Ibland ignorerade jag honom helt och vände mig om, när han sedan sökte kontakt på det sättet jag ville fick han beröm i form av godis eller kel.